Sunday, April 11, 2010

Gambaran Kehidupan 'Dia'

Assalamualaikum..
Dah kol 11.30malam..dari jam 9 lagi aku dok bersms ngan along tentang 'dia'. Along sememangnya seorang wanita berjaya yang punya karisma sendiri. Aku cemburu dengan kebahagiaan & kejayaan Along. Perbincangankami berkisar tentang 'dia'..

Aku sendiri tertanya2 kenapalah 'dia' tak nak berubah? Taknak ke 'dia' hidup berkeluarga macam orang lain? Ada rumah untuk di diami walaupun menyewa.. didik anak2 dengan baik.. pelihara isteri dengan sempurna.. rapatkan hubungan keluarga dia dengan mak & ayah 'dia'.. cari rezeki untuk memberi makan anak isteri dengan rezeki yang halal? Kenapa dia rasa sempurna dengan kehidupan dia yang sebegitu? Tidak kah ada rasa kerisauan dalam diri dia tentang kehidupan anak & isteri sekiranya dia di jemput Allah nanti?

Aku keliru & tak tahu apa yang dia cari dalam hidup 'dia'. Atas sebahagian dari sebab2 itu jugaklah, aku keluar dari hidup 'dia' bersama zuriat 'dia' sendiri. Aku tahu aku mampu berdiri perlahan2 melangkah dan mungkin berlari suatu hari nanti walaupun tanpa dia..seperti sekarang.

Adakala..aku kagum dengan keberanian yang ada dalam diri aku yang di anugerahkan Allah. Aku mampu melupakan kisah silam yang sungguh pahit itu dan bangun melangkah dengan yakin. Walaupun aku pernah ditindas.. ketinggalaan di belakang, aku mampu bangkit demi zuriat yang 'dia' tinggalkan untuk aku. Aku berhempas pulas untuk zuriat itu.. membesarkan.. berkongsi sayang.. memenuhi keperluan.. Alhamdulillah aku mampu menjaga & memelihara zuriat itu sehingga saat ini mencecah 3tahun.

Ya Allah..sesungguhnya pada malam ini, aku bersedia untuk memaafkan segala kekhilafan yang pernah 'dia' lakukan ke atas diri aku. Kau ampunilah segala dosa 'dia' Ya Allah. Berikanlah 'dia' cahayaMu & bimbinglah 'dia' ke jalan Mu. Sesungguhnya, saat & ketika ini aku buangkan segala dendamku pada dirinya. Bersihkan aku juga dari dosa & dendam itu. Peliharalah kami semua ini Ya Allah..umatMu yang sentiasa melakukan kekhilafan.

Amin.

3 comments:

  1. salam..
    insya'allah..
    yakinlah pada diri yg sue mampu berdiri dan seterusnya berlari menuju kejayan walaupn tanpa 'dia'.. hida juga kagum dengan ketabahan dan kesabaran sue.. walaupn tak tahu masalah yg sue hadapi, hida yakin sue seorang yg tabah.. kesudian sue memaafkan kekhilafan yg pernah 'dia' lakukan adalah sesuatu yg baik.. walaupn sukar, dendam takkan memberi kita ketenangan.. jagalah zuriat itu sebaik mgkin.. insya'allah dan mudah2han dia akan jadi anak yg soleh/solehah serta membela nasib bonda yg tak jemu2 bekorban demi mencari kebahgiaan keluarga...

    ReplyDelete
  2. kita xkan tahu kita kuat atau x selagi kita x diuji..Allah xkan uji kita kalau Dia tahu kita tak dapat tanggung semua tu..

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah..terima kasih sahabat...

    ReplyDelete

Aku Kembali

Assalamualaikum Last posting Okt 2022 rupanya. Sekian lama aku dah tak singgah sini. Maksudnya apa? Hati aku kosong walau banyak yg berlaku ...