Saturday, December 19, 2015

Gelora Hati

Kuat angin seakan mengerti gelora hati..
Titis hujan umpama air mata di pipi..
Ampunkan aku ya Allah..
Diri ini penuh dosa..

Suesephia, 31/12/2015, 12.31mlm

Tuesday, December 1, 2015

Sisa Bahagia

Usah ditanya kemana kaki melangkah

Usah ditangis kemana ia menghilang

Biarkan ia mencari siapa dirinya

Biarkan dia meluahkan hati hiba

Biarkan dia mengecap bahagia

Sisa bahagia yang ada untuk diri nya.


suesephia; 1/12/15,7.55pm

Thursday, November 19, 2015

Rindu

Tiada kata mengungkap rindu..

Tiada rasa melagu pilu..

Sesak dada menahan sebak..


Pejamlah wahai mata..

Usah disulam tangis hiba..

Mungkin esok masih ada..

Bertatih merentas masa..

Entah bila bersua.


suesephia;19/11/15,6.30pm

Terbiasa

Kita dah terbiasa..

Bila tiap hari melagu sayang..

Tiap hari berkongsi rasa..

Tiap hari ada pengantara..

Kita dah terbiasa

Akhirnya seminggu tanpa pengantara

Sejujurnya sepurnama tanpa kata

Adakala tanpa bersua..

Kita dah terbiasa

Mengajar hidup tanpa siapa

Melatih sabar tanpa suara

Menghimpit hati luka

Kita dah terbiasa.

Suesephia 19/11/2015, 7.18pg

Wednesday, November 18, 2015

HATI

Hati pelik untuk difahami
Kadang-kadang ia tenang
Kadang-kadang ia seperti ombak menghempas pantai..
Kadang-kadang ia seperti dedaun nyior melibas ganas tika angin ribut menyerang..


Mata galak memerhati..
Segalanya memberi isyarat pada otak..
Mentafsir segala yang terjadi..
Bibir mengukir senyum tanda ria..
Hati menyimpan tangis kala duka..
Diam..menelan segala pedih...
Menyimpan segala rasa..

SueSephia 18112015,10.51am

Saturday, September 19, 2015

Aku Kau Atau Kita

Asalamualaikum.. 
Hmm alkisah hati lara tadi. Cari ketenangan sekejap di gigian sungai..huk alohhhaaaii haha. Macam la tenang sangat hehe..


Setiap aku, kau atau kita ada kisah kita sendiri..
Hanya kita yang tau macamana rasa menghadapinya, macamana tabah dan cekal menghadapi setiap sesuatu dugaan dan cabaran pemberian Allah. Hanya kita juga yang tahu bagaimana rasa bahagianya dan cerianya bila menerima sesuatu yang menenangkan, mungkin hadiah dari Allah atas setiap kesabaran dan usaha.

Kita yang mengenal siapa diri kita sendiri..hanya kita yang tahu apa ada dalam hati kita sendiri..hanya kita yang mampu menguasai tindakan dan pemikiran kita sendiri. Apapun yang terjadi..bangkit dan bangun teruskan usaha. Berjalanlah dengan penuh rasa tabah dan kuat..berdepanlah segala cabaran dan dugaan dengan gagah. 

Walau hati kadang rapuh, 
Walau mata kadang redup, 
Walau senyum kadang tawar, 
Jadilah aku yang sentiasa bertabah,
Kau yang sentiasa berusaha,
Dan kita yang sentiasa bersabar..

Friday, July 17, 2015

Silaturrahim

1Syawal..salam aidilfitri buat semua sahabat maya. Semoga aidilfitri kalian akan sentiasa meriah..dan dipenuhi warna warni indah.

Masak apa pagi raya..sue masak lodeh..rendang daging dan kuah kacang. Tepek gambar sekeping..

Sempena hari mulia..silaturrahim jangan dilupa. Walau jauh dimata..dihati tetap ada. Buat abah, adik beradik tersayang, insan2 yang pernah singgah dihati, ayah..mak dan adik di klang, kalian akan selalu dekat dihati. Semoga Allah merahmati kalian semua..dipelihara dunia dan akhirat..amin.

Sunday, July 12, 2015

Bengkak Mata Alergi

Assalamualaikum semua sahabat maya.. Harini 25 Ramadhan ya..cepatnya masa berlalu.
Menu apa masak harini? Sue buat kurma ayam, telur ikan goreng kunyit dan sayur kailan goreng..cukuplah tu rasanya. Tadi ke pasar..jumpa ubi..beli sekilo RM2 cadangnya nak buat kuih cek mek..hmm kalau rajin..insya Allah.

Alkisahnya..7/7 haritu mata tetiba bengkak. Pelik sangat Sebab rasanya xda kena gigit apa pun..cuma petang tu memag gatal sangat. Sebelum ni xda alahan dengan seafood ke apa bagai. Semua boleh makan je..hmm. Terus ke klinik..RM38 dapat inject..ubat tahan gatal..ubat surut bengkak dan ubat alergi. Balik alhamdulilah surut sikit..tapiii 2hari lepas tu bengkak balik. Pergi klinik kerajaan pulak pagi ni 12/7..kena inject lagi sekali. Haaa ambik...hihi

Doa betul2 agar xbengkak lagi mata ni..insya Allah. Nak jalan ke sana sini pun payah..kena pakai reben mannjang. 

Friday, July 3, 2015

Patung Bernyawa

Assalamualaikum.. 15 Ramadhan..alhamdulillah. Semoga Allah cekalkan hati dan beri kekuatan serta kesihatan untuk beribadat di bulan mulia ini.

Tersentap perasaan pagi Jumaat indah ini..bila Allah mencetuskan satu perasaan hiba di hati. Memori silam..mengharung kehidupan silih berganti ditayang depan mata..seolah2 satu filem berkisar dari satu babak ke satu babak rahsia hidupku.

Aku cuma insan biasa. Tangisan dan kesedihan adalah teman hidupku dari berzaman lalu..seolah2 satu takdir tersurat untuk ku. Tak perlu aku lari jauh..xperlu aku hindari..kerana tiap apa istimewa yg berlaku dalam hidupku akan disulami kepedihan dan keperitan. Membunuh perasaan sendiri yang tumbuh dalam diri adalah sangat perit. Menafikan kesedihan dan air mata adalah sangat menyiksakan.

Sudah terbiasa dengan kepedihan dan kesedihan, aku bagaikan patung bernyawa. Melangkah dengan tiada perasaan menjalani kehidupan seperti tiada apa berlaku.

Kamu menyaksikan kegembiraan..

Kamu menyaksikan senyuman..

Kamu menyaksikan kesempurnaan

Sedangkan aku menyimpan semuanya di dalam..

Membawa semuanya bersama aku seumur hidupku.

Aku tak akan menyerah.. Aku akan berusaha selagi terdaya..mencari kekuatan untuk terus bejalan menyusuri kehidupan mendatang. Aku akan tetap menjadi patung bernyawa yang sentiasa membahagiakan insan lain..percayalah aku mampu dengan izin Nya.

Tuesday, June 30, 2015

Kotak Kasih Sayang

What a lovely day harini..cuaca sangat mendung..xpanas. Sesuai sangat dibulan Ramadhan ni..alhamdulillah rahmat Allah beri..

Hmm..pagi tadi sempat kejar kurierkan sekotak cornflakes cookies rangkup krup krap kepada sepupu di kl bersama2 ngan serunding daging 500g..plus kotak tu semua sekali 1.5kg..chargenya RM14.40..boleh la hehe.. Semoga ianya menjadi kotak kasih sayang..pengikat kami semua sekeluarga. Walau jauh dimata..dekat dalam hati semua.


sedikit kudap2 ;)

Saturday, June 27, 2015

Donut Mendonat

Assalamualaikum.. Ramadhan 11 kita harini..alhamdulillah. Tengok tajuk pun tau kan..harini anak request donut. Sue xtau kenapa..kek jarang pulak tak jadi. Tapi donut..selalu je xjadi, agaknya kurang menguli kot.. Jadi, harini menguli selagi terdaya. Memandangkan semua barang dalam resepi yang google tu ada..kita mendonut jom. Sue guna resepi bawah ni..jom share.

Resepi ni jadi uoolsss..alhamdulillah. Turn out elok je..lembut. So..boleh simpan reaepi ni utk rujukan kemudian hari.

Sunday, June 21, 2015

Abang Lebat Kembali

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama menghilangkan diri entah ke mana..akhirnya Abang Lebat pulang ke rumah. Memang kaki kotor2 dan basah..mesti berjalan dalam sawah,dibasahi embun2 di daun rumput menghijau eeeewah haha.

Dulu..dialah abang kawasan rumah ni. Tapi sejak dia xda..si jantan Kuning entah dr mana datangnya melebarkan kuasa. Habis anak dara dan mak dara terkincit2 lari ketakutan. Miss universe si Vieve memang xberani dok luar la..asyik lari masuk je.

Perkenalkan Abang Lebat..tengah makan..lapar..baru balik merantau. Mamy pun..xnyempat nak alih selipar jopun tu ha depan muka Abang Lebat hihi

Miss Universe Vieve..tayang body. Nak ngurat Abang Lebat la tewww..
Semoga anak2 mamy cukup makan..cukup kasih sayang semuanya. Doakan mamy nanti..

Friday, June 19, 2015

Terkenang

Assalamualaikum.. Dah lama cuba install Blogger tapi tak dapat. Dah siap download katanya 'package not valid' ...bengkek je rasa. Cuba BlogIt..wow alhamdulillah..suka. Insya Allah boleh berblog semula..senang access.

Alhamdulillah harini 2 Ramadhan..selesai puasa sehari..masuk hari kedua. Pening melayan si anak puasa..pukul 6petang siap menangis sakit perut lapar. Haaish..ikut naluri ibu nak suruh buka puasa je tapi mengenangkan sejam je lagi..sayang. Macam2 buat nak cover hehe...finally sempurna puasanya sehari.

Semoga Allah memberi keberkatan dan kesihatan utk kita semua menunaikan ibadah puasa tahun ni. Teringat waktu balik dari program di Gold Coast Sepang, demam memang tahap sangat teruk. Selalu doa moga tak terkena balik demam sampai tahap macam tu huhu rasa teruk sangat sampai adinda2 semua pun naik risau. Belanja gambar Gold Coast Sepang setepek :)

Wednesday, February 18, 2015

Rapuh

Hari ini..
Sangkakan ku temu wajah itu
Raut kesayangan hamba

Berbunga rasa hati
Sinar wajah berseri
Mengharap penuh pasti
Tapi tidak ku temu
Raut kesayangan hamba

Rapuh hati ini
Musnah harapan hati
Mata berkaca lagi
Seolah tiada mampu sembunyi
Titisan kepedihan hati

Sembunyi kepedihan
Mengorak senyum
Kembali ke dunia nyataku
Melangkah dan terus melangkah aku
Tanpa mu...


~Suesephia
18 Febuari 2015

Its all about :
Love~Life~Happy~Heart~Tears~Feelings ~
& never end!

Bloggerz Blogwalking