Friday, March 26, 2010

Cinta Jarak Jauh

Salam..
Hmm..dah lama aku xbaca surakhabar KOSMO. Harini kawan aku beli so, aku baca la jap. Aku terbaca satu petikan bertajuk Mempertahan Cinta Jarak Jauh yang ditulis oleh Nurul Izza Rosly, bertarikh 26 Mac 2010, Ms 29. Aku share kan kat sini untuk sama2 baca...

Memang sangat menarik..penulis melabelkan Percintaan Jarak Jauh..PJJ hehe :) ni sebagai mencabar dan sukar. Penulis share kata2 dari Pensyarah Jabatan Psikologi & Pembangunan Manusia,UKM Prof.madya Dr Khaidzir Ismail; hubungan jarak jauh ni jika difikir dari sudut positif adalah lebih manis. Wow..terpana aku..hihi!

"Ia ibarat jauh di mata, dekat dihati. Pasangan yang terlibat akan semakin rindu antara satu sama lain kerana berjauhan rentetan timbul rasa kehilangan & kekosongan. Rasa kehilangan ditebus dengan berutus surat, menghantar e-mel, menelefon. Tetapi bahayanya perhubungan ini adalah, jika terlalu lama berjauhan dikhuatiri rasa kasih sayang akan semakin pudar," katanya.

Hmm..waaah. Jika difahami dalam2 maksudnya tu.. ada kebenaran disitu, tak dapat menafikannya. Aku pernah rasa PJJ ni dulu, tapi masa tu aku tak dapat mengatasi rasa kehilangan & kekosongan..akhirnya aku tewas. Putus cinta la tu..hehe.

Tapi sekarang ni tak lagi.. Walau aku jauh dengan dia.. Aku tahu membatasi diri aku dengan sesiapa saja aku bergaul & dimana saja aku. Aku dah terlalu dewasa untuk memahami itu semua..percayalah. InsyaAllah..aku atan tetapkan hati.

Penulis ada tips2 untuk kita tao.. Meh sini aku tolong senaraikan 6 tips yang dikongsi penulis.
1) Kepercayaan & Kejujuran ~ perlu percaya & berserah pada takdir
2) Komitmen ~ perlukan sepenuhnya komitmen dari 2 pihak
3) Selalu Berhubungan ~ komunikasi tu penting! xkira thru email..bgayut..surat @ chat
4) Jangan Letakkan Banyak Harapan
~ Wallaweiii.. takutnya aku.. Kata penulis, xleh letak 100% sbb hubungan sebegini
sukar & berisiko tinggi. Hmmmm..termenung sejenak..!
5) Kesetiaan ~ sungguh2 & ikhlas
6) Emosi ~ xleh terlalu beremosi & berperasangka buruk.Kena kawal emosi.

Note:
Hmm yg nombor 6 tu.. aku cakap boleh la...aku pun selalu sangat 'emo' dan berperasangka buruk kah kah kah. Sorry ba..

2 comments:

  1. info yg menarik..
    sy pernah mengalami cinta jarak jauh..
    yup mmg sukar utk memperthankan cinta PJJ ni andai tiada kesefahaman..

    ReplyDelete
  2. tol tu yuni..sookong sesangat. Kesefahaman mmg terrrsgt penting..hehe

    ReplyDelete


Its all about :
Love~Life~Happy~Heart~Tears~Feelings ~
& never end!

Bloggerz Blogwalking