Friday, May 14, 2010

Mencari BAHAGIA..

Salam..
Jap lagi aku ada kelas nak mengajar orang dewasa..kol 3 petang. Sempat lagi nak menulis. Bila bercerita tentang 'bahagia' ni..susah nak diperkatakan. Masing2 ada cara sendiri mencipta kebahagiaan, tak kira lah dalam berkeluarga.. dalam berkawan.. dalam bekerja dan sebagainya.

Kadang2 aku tengok, walaupun seseorang tu taklah mewah mana kehidupan dia, tapi dia mampu mencari bahagia untuk diri dia. Memang aku akui, duit tu memainkan peranan tersendiri dalam melengkapi kehidupan dalam menuju bahagia. Kurang duit pun takleh nak bergerak ke mana pun mendatangkan kepayahan jugak.. sama ada dalam keadaan semasa ataupun jangkamasa panjang. Jadi, dah takleh cakap duit tu tak penting ok.. duit tu penting jugak. Setiap satu tu ada peranan tersendiri..

Satu hari aku tengah drive..
Bila melihat seorang bapa ni tengah memandu kereta... Bercakap2 sambil ketawa sambil melayan anak pompuan dia, maybe umur anak tu dalam 3-4tahun. Terkekek2 anak tu ketawa, emaknya kat sebelah pun sama ketawa dalam kereta yang agak kecil.. bukannya keta mewah. Bukan Toyota Camry.. Mercedez.. BMW.. Honda atau apa saja kereta bernama besar tapi.. apa yang aku nak katakan adalah mereka bahagia dengan cara mereka.

Toleh sebelah kiri pulak.. seorang bapa membonceng isteri tercinta. Anak kecil berambut ikal duduk baik je dalam raga motor ayah dia. Mereka berborak2, gelak2 macam tak hiraukan panas matahari dok atas kepala. Takda apa yang buat mereka susah barangkali. Itulah bahagia mereka.

Ntah.. susah nak describe bahagia ni kan. Setiap orang punya bahagia sendiri. Aku pun bahagia jugak, tapi.... aku belum jumpa bahagia yang aku cari. Aku sendiri tak tau mana nak cari.. asal tercuit, salah. Asal terpegang, bukan. Mungkin aku tak kan jumpa bahagia tu sampai bila pun aku tak tahu..

Biarlah. Cuma aku akan pastikan bahagia milik semua orang disamping aku..

7 comments:

  1. Sabarlah..
    Insyallah.. dengan ikhlas dan redha.. kebahagiaan yang tercari pasti dimiliki..
    harta tanpa hati yang ikhlas sukar kecap bahagia..
    hanya cinta sahaja, kebahagiaan juga sukar dikecapi jika tiada wang untuk memenuhi keperluan hidup.

    ReplyDelete
  2. Insyallah..thx Sofya.
    Its nice to have a frend who always b with us...

    ReplyDelete
  3. insya'allah kak.. semua orang berhak mandapatkan kebahgiaan.. mungkin kalau bukan di sini.. insya'allah di sana esok menanti.. tpi akak jgn putus asa ya.. sya doakan akak mndapatkan kebahgiaan itu suatu hari nnti..

    ReplyDelete
  4. carilah kebahagiaan abadi :)
    bahagia cintai Allah :)

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Hida..doa akak mengiringi Hida sekeluarga jugak.. Thx a lot!

    ReplyDelete
  6. Ked :) Bahagianya mencintai Dia..itu sudah pasti.

    ReplyDelete
  7. bahagia sebenarnya dah ada ngan kita cuma mungkin kita xperasan..anak adalah anugerah yang paling berharga...tol x??kalau ada dia je pun dah cukup tuk hidup ni rasanya..

    ReplyDelete


Its all about :
Love~Life~Happy~Heart~Tears~Feelings ~
& never end!

Bloggerz Blogwalking