Friday, May 14, 2021

Aidilfitri Aku 2021

Assalamualaikum.
Banyaknya benda bermain difikiran ni. Kita solve satu². Aku tahu..apa saja permintaan kita kepada Nya,terus mohon dalam doa kita. Dalam blog ni cuma luahan yg dalam..selebihnya kita simpam dalam doa pada Dia. 

Raya kedua kita dalam PKP. Takpalah adik beradik xdapat balik,asalkan kita semua dalam jagaan dan kasih syg Allah. Mengikut arahan untuk kebaikan dan kesihatan kita juga adalah satu tuntutan dalam agama kita kan, pakat doa moga Allah segera hapuskan virus covid di mukabumi ni agar Silaturrahim kita boleh serapat dulu. 

Aku pun cuba wujudkan suasana raya utk abah dan anak² di kampung sbb aku memang stay dgn abah. Dari awal dah simpan duit apa patut utk raya kali ni. Tak banyak pun, untuk kita² ja..masak rendang, ketupat dan lodeh macam kebiasaan raya pertama Abah..abah kan orang Johor. Raya kedua biasanya masak nasi minyak ke atau nasi beriani cara aku ja,simple. Ini dah tradisi famili..memang tiap tahun dari kami kecik², mcm ni lah menu aruah mak. Insya Allah,aku xkan ubah..biarlah abah rasa seolah² mak masih ada dgn kita semua waaupun mak dah tinggalkan kita sejak 2014..tiba emo pulak đŸ˜ª

Tarik nafas..hmmm ok kembali ke cerita kita. Aku dihadapkan lagi dgn kisah diriku yg tak kesudahan. Aku tak pernah persoalkan kenapa aku diuji sebegini lagi dan lagi. Allah yang telah susun atur segalanya,aku jalani saja. 

FASA 1
Jatuh bangun aku sehingga bankrap pada tahun 2008 hasil dari kerja ex-husb. Memang aku marah,rasa gelapnya dunia bila nama blacklist..nak buka akaun xboleh,akaun semua freeze..apapuntabulih la org kata. Mengamuk pun tak guna, aku kna cari penyelesaian bukan meratap..itu cara aku. Aku tak suka duduk meratap,menangis mengenang segala dukalara masalah berguni²..

Aku akan diam..fikir..apa tindakan  yg patut aku buat supaya aku dpt keluar dari masalah tu. Fasa diam..fikir tu mungkin mengambil masa, tapi aku akan track semua tu sehingga tiba masa untuk aku buat keputusan. Bila aku dah buat keputusan, aku belajar utk firm dan tegas dgn diri aku sendiri. Kadang bukan tak mahu beri peluang..tapi pada org lain mungkin peluang aku ni tak ada harga tapi xpa, Allah tahu.

Mendaftar dengan Jabatan Insolvensi membuka mata aku yang bankrap ni. Rupanya aku masih boleh bekerja, buka akaun cuma segalanya dengan sokongan dan perlu memaklumkan pada jabatan..alhamdulillah aku xsalah langkah. Takdir aku dapat bertukar kerja walaupun kontrak tapi sangat dekat dgn rumah abah dan mak. Takdir juga aku ditemukan dengan org yg baik² walaupun berlainan bangsa. Setiap end of year, beliau akan tolong submit permohonan keluar dari bankrap. Bukan aku tak usaha ya..baca sana ya setiap hujung tahun beliau akan ingatkan aku. Terima kasih Sir, saya ingat sampai mati jasa Sir bantu saya sehingga tahun 2019 tanpa jemu.

FASA 2
2011 ditakdirkan Allah, terbukanya pintu hati aku untuk kembali bertukar ke status isteri. Siapa yang pernah doa kahwin-cerai? ada sesiapa boleh bagitau?? Nobody want it..semua org doa untuk perkahwinan bahagia dan berkekalan hingga ke akhir hayat, nak tua bersama..hidup mati bersama..tak gitu? samalah aku pun. Sebab apa, fitrah manusia begitu. Semua org nak kehidupan terbaik utk diri dan keluarga. Tapi jika ditakdirkan hidup kau tak seperti yang kau harap² kan, kau nak marah siapa? kau nak salahkan siapa? Bukan ke kau kena berbalik pada Takdir dan Qada Qadar Allah?

Ya,aku bukannya alim sangat tapi aku sentiasa ingatkan diri aku untuk REDHA..memang mudah disebut tapi payah di buat tapi aku gagahkan. 2015-2019 bukan satu masa yang singkat untuk kita hadap. Hidup berumahtangga kadang setahun cuma 2kali bukan satu perkara yang indah untuk dibicarakan, status ada tapi tanggungjawab & nafkah tiada bukan suatu yang manis untuk ditelan.. 

Dalam waktu itu,aku jalani hidup aku seperti biasa. Mencari nafkah tunggang terbalik sendiri.. menyara diri dan anak tanpa menyusahkan sesiapa. Dengan harapan, aku cuba mengerti kepayahan dan kesulitan diri dia..jadi aku berdiam jalani hidup sendiri. Aku pastikan makan pakai anak terjaga, tak cukup dgn kerja aku buat side income jual biskut raya, ambik pakej katering kecil kecilan semua utk tambah pendapatan yg sedia ada. Sebab apa? sebab aku tau nanti anak if anak masuk asrama atau dpt keputusan elok dalam UPSR mesti dapat tawaran so aku kena prepare utk itu. Ada aku menyusahkan sesiapa? NO..even abah pun aku tak pernah sulitkan dalam keadaan aku. Setiap hari anak dalam dewan peperiksaan,aku solat hajat dan mengaji utk dia..alhamdulillah agak cemerlang keputusannya. Dapat ke sekolah di Besut..alhamdulillah
 Setiap dua minggu sekali aku ke Besut melawat anak,dah tentu perbelanjaan bertambah tapi pendapatan tetap sama weyy. Sebab tu aku selalu buat kerja luar, tak kira apa untuk ada penambahan sikit sebanyak. 

Aku yakin bukan aku ja macam tu,ramai lagi org kat luar sana buat 2-3kerja kan, buat grab..food panda..jualan kuih muih..jualan makanan dan sebagainya utk tambah pendapatan,terutamanya zaman kita berdepan dengan covid. Sebab apa, sebab kita tahu kita xcukup..dan kita ada tanggungjawab yg kita kena tanggung..anak yg nak disuap. Tak kira apa juga keputusan yg kau nak buat,segala tanggungjawab yg kau dah sedia pikul dibahu tu kau kena galas supaya ada keainambungannya. Bukan kau boleh tinggal separuh², boleh pilih eh yg makanan anak ni kena standby, eh insuran tak payah bayar, kereta tak payah bayar dulu, anak tak payah melawat, isteri biarkanlah sbb dia ada gaji..ehh tiberr. Tak boleh,kau kena prepare utk galas tanggungjawab yg dah terpikul atas bahu. Sebab tu aku selalu mencari, berusaha cari kerana aku nak kena berdikari supaya aku tak tinggalkan tanggungjawab itu sebegitu sahaja. Akulah ayah dan emak buat anak aku..thats it. Aku kena cukupkan semua.

Kenapa nak kata aku ego dan riak? apa ja yg aku ada? ingat aku ada mercedez/bmw ka kat rumah? apa aku ni ada bibik balik ja semua tersedia? apa aku ni ada driver nak kesana sini org tlg pandu? apa aku ni ada wang berkepuk² bawah katil? Apa aku ada kawan ngan Dato² yg boleh sponsor makan pakai aku selama ni? kau ingat aku petik jari ja semua dapat? aku nak beli HP baru pun dari tahun lepas pun aku hold tak buat² sampai sekarang, ni dah nak masuk ½ tahun 2021 tau. Aku dahulukan benda yg patut didahulukan. 

Ya Allah..kadang sesak dada aku nak pikir perangai manusia ni. Aku berdiri sendiri wey, kau duduk dgn aku..kau tgklah apa aku buat sehari². Kalau tak bergerak utk cari duit sana sini tu bukan aku. Sebab aku xnak aku dan anak aku susah..atau menyusahkan org lain walaupun aku sorang isteri yg ada suami. 

Untuk apa sibuk nak ungkit keluar benda tahun 90an utk apa? aibkan diri sendiri,share merata for what? Setiap manusia ada sisi hitam dia, dia ada hak untuk berubah ke arah lebih baik dan dekat pada yang Esa. Allah saja yg tahu, Allah saja yang mampu pilih siapa yg dia nak ampunkan..itu hak Dia. Kita sebagai hamba, berdoa..taubat dgn apa juga kesalahan yg kita buat,selebihnya adalah urusan Allah semua tu. Kita semua pendosa, kita mohon ampun dengan Dia..bukan mohon ampun dalam FB atau whatsapp..sebab itu doa adalah bisikan tapi kedengaran di langit. Kita berbisik..mengadu..bercerita pada Allah, Allah dengar..bukan p cerita canang satu FB dan whatsapp status. 

Cukuplah aku katakan,aku dah muak dan xnak dengar semua cerita mengarut. Aku nak pandang ke depan, melangkah dan terus melangkah mengejar impian. Bukan mengundur, undur terus ke belakang dan masuk longkang! Setiap hari otak kena refresh utk melihat masa depan bukan masa lampau yang kelam. Lihat jauh kedepan, rancang apa yg kita nak...then go for it. Jangan meratap kegagalan dan kepayahan yg kau dah tempuh dulu,itu semua sebagai semangat utk kau bergerak ke depan,bukan sebagai kawat duri yg melekat menarik kau jauh ke belakang. 

Membahagiakan insan terdekat yang aku sayang dan mereka yang sayang aku adalah bahagia aku. Yang mengeji aku, menuduh aku, meludah muka aku silakan,aku maafkan namun aku janji aku tak berpatah balik. Aku akan tetap melangkah..dengan izin Allah, sokongan abah,adik beradik dan keluarga. Korang jangan bimbang,aku nampak macam perempuan lemah dari luaran tapi dalam aku tidak,insya Allah..aku bangkit!

Aku nak terbang wey...aku nak terbang. Aku bukan nak kaya sampai ada berjuta²..asal aku mampu membantu insan lainnya pun dah cukup untuk bantu bekalan akhirat juga. Aku ada impian,bukan nak melangut menunggu sehingga api semangat aku padam. Sehingga Allah masih nyalakan api semangat ni,aku akan tetap berjalan, berlari dan mana tahu satu hari nanti aku mampu terbang..doakan aku kawan. 

Selamat Hari Raya Aidilditri 2021
14-05-2021
Aku Pendosa


No comments:

Post a Comment

Aku Kembali

Assalamualaikum Last posting Okt 2022 rupanya. Sekian lama aku dah tak singgah sini. Maksudnya apa? Hati aku kosong walau banyak yg berlaku ...